Most Czapury-Luboń: Nowe nadzieje na realizację kluczowej inwestycji

Projekt budowy mostu łączącego Luboń z Czapurami znów nabiera tempa. Powiat Poznański pozyskał ostatnio fundusze na przygotowanie kluczowej dokumentacji projektowej. Pomysł tej przeprawy jest obecny od kilku lat, jednak napotykał dotąd wiele trudności.
Przeprawa przez Wartę: Nowy Most
Nowy most przez Wartę ma się rozciągać na długości 213 metrów, a jego szerokość wyniesie 15,95 metra. Będzie to wielofunkcyjna przeprawa obsługująca zarówno samochody, jak i pieszych oraz rowerzystów. W ramach inwestycji powstaną jezdnie, chodniki, ścieżka rowerowa oraz przystanki i pętla autobusowa. Co więcej, most zostanie dostosowany do przejazdu ciężkiego sprzętu wojskowego, co jest zgodne z krajową strategią budowy tego typu przepraw. Obiekt połączy drogę wojewódzką DW430 w Luboniu z drogą powiatową nr 2460P w Czapurach.
Dofinansowanie i plany projektowe
Wsparcie finansowe z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów umożliwiło Powiatowi Poznańskiemu uzyskanie 218 162,64 zł na opracowanie dokumentacji technicznej. Koszt całkowity tego etapu wynosi 313 824,91 zł. Dokumentacja jest niezbędna do uzyskania decyzji administracyjnych, które pozwolą na rozpoczęcie budowy. Pierwotna umowa na dofinansowanie projektu mostu została podpisana w 2020 roku.
Reakcje mieszkańców: Szanse i obawy
Oczekuje się, że nowa przeprawa odciąży istniejące mosty, takie jak te w Rogalinku oraz Poznaniu. Dla kierowców oznacza to skrócenie czasu podróży oraz poprawę komunikacji w regionie, szczególnie w gminie Mosina, której częścią są Czapury. Dla mieszkańców Czapur most to również alternatywa dla dotychczasowego dojazdu do Poznania, omijająca Starołękę.
Jednakże w Luboniu pojawiają się wątpliwości. Mieszkańcy obawiają się wzrostu natężenia ruchu, szczególnie na ul. Armii Poznań, która może stać się główną trasą dojazdową do mostu. Istnieją też obawy o wpływ inwestycji na lokalne środowisko naturalne.
Wyzwania proceduralne i opóźnienia
Rozpoczęcie prac projektowych i uzyskiwanie zezwoleń to dopiero początek drogi do realizacji tej inwestycji. Sukces przedsięwzięcia zależy również od działań urzędników i polityków. Most, który ma znaczenie strategiczne dla Wielkopolski, miał być gotowy już w 2023 roku.
W 2019 roku rządowy program „Mosty dla Regionu” zakładał budowę mostu, a w 2020 roku Starostwo Powiatowe otrzymało na ten cel 1,9 miliona złotych. Problemem była wysokość mostu, co związane było z tak zwanymi prześwitami oraz błędami w procesie decyzyjnym.
Podsumowanie i przyszłość inwestycji
Szacowany pierwotnie na 94 miliony złotych koszt budowy mostu Luboń – Czapury obecnie wymaga znacznie większych nakładów finansowych. Mimo że inwestycja jest kluczowa dla regionu, jej realizacja jest trudna z powodu licznych problemów proceduralnych oraz rosnących kosztów.